26/09/23 - Gelderlander - Vrees voortbestaan

Vrees voor voortbestaan van hospice in Rozendaal: ‘Het ziet er niet rooskleurig uit’

Vrijwilligers en medewerkers van Hospice Rozenheuvel in Rozendaal vrezen voor het voortbestaan van de instelling die hulp biedt aan mensen in de laatste levensfase. Ze baseren zich op een onderzoek dat het Leger des Heils, eigenaar van het hospice, heeft laten doen naar de toekomst.

Harry van der Ploeg 26-09-23, 17:23 Laatste update: 26-09-23, 18:34

‘Het ziet er niet rooskleurig uit’, schrijven de vrijwilligers en medewerkers van Rozenheuvel in een bericht op Facebook, naar aanleiding van de

onderzoeksresultaten die onlangs met hen gedeeld zijn. Het gaat onder meer om de financiële haalbaarheid en of het hospice inmiddels niet een te brede doelgroep bedient, buiten die van het Leger des Heils, eigenaar van Rozenheuvel.

Het personeel zegt ‘er alles aan te willen doen’ om het hospice in Rozendaal te behouden, ‘juist vanwege de uitzonderlijke expertise, kennis en ervaring van het team’. Rozenheuvel opende bijna dertig jaar geleden als een van de eerste een speciale zorgvoorziening voor mensen in de laatste levensfase.

Juiste doelgroep

De vraag is nu echter hoe lang dat nog zo blijft. Het Leger des Heils wil daar weinig over kwijt. Al bevestigt woordvoerder Catharinus van den Berg dat er nu aanbevelingen op tafel liggen over ‘hoe te handelen in de toekomst’. Daarbij gaat het volgens hem over de vragen ‘hoe houden we de hospice zorg betaalbaar’ en ‘of het hospice de mensen bereikt die het Leger des Heils als ‘doelgroep’ beschouwt.

Volgens Van den Berg gaat het erom of het hospice Rozenheuvel inmiddels niet een veel grotere groep ‘gasten’ verzorgt, dan de laatste levensfase die geen eigen ondersteuning of netwerk - ofwel ‘helper’ - hebben.Verder wil hij over de inhoud van het onderzoek niets zeggen. ,,Het zit nog in de interne fase. De medewerkers en vrijwilligers krijgen de komende weken de gelegenheid om hun reacties te geven. We willen dit proces met de grootst mogelijke zorgvuldigheid doorlopen.”

Begrip voor bezorgd personeel

De woordvoerder van het Leger de Heils heeft begrip voor de bezorgde reacties van het personeel. ,,We hebben een hele groep deskundige, uiterst betrokken medewerkers. Ik snap heel goed dat ze hun zorgen hebben gedeeld, dat dit eruit moet.”

Op 10 oktober maakt de directie bekend wat ze naar aanleiding van die aanbevelingen en het onderzoek besloten heeft, zo bevestigt de woordvoerder verder. Hij benadrukt met klem dat er geen overhaaste besluiten genomen worden.

In de tussentijd probeert het personeel naast hun noodkreet ook cliënten en naasten gerust te stellen, zo valt te lezen op Facebook. ‘Wij informeren je al jaren op deze plek over het wel en wee in het hospice. Dat blijven we nu ook doen. De zorg voor onze gasten en hun naasten blijft uiteraard onze hoogte prioriteit'.

https://www.vriendenvanhospicerozenheuvel.nl/uploads/documenten/0926 Gelderlander_Vrees voor voortbestaan van hospice in Rozendaal.pdf