15/10/23 - Gelderlander - Massale steun

Massale steun voor reddingsactie hospice Rozenheuvel: ‘Mooie zwaan, die ze dreigen de nek om te draaien’

Nog nooit was er zoveel bezoek bij Hospice Rozenheuvel in Rozendaal zaterdag tijdens de Internationale Dag van de Palliatieve Zorg. Tijdens rondleidingen deelden bezoekers hun gevoelens van boosheid en verdriet over het voornemen van het Leger des Heils om het hospice volgend jaar juli te sluiten. Want het staat te ver af van de doelgroep van dak- en thuislozen, aldus het leger.

Harry van der Ploeg 15-10-23, 18:18

Arnhemmer Dick van Barneveld is blij dat de petitie voor behoud van Rozenheuvel al meer dan 15.000 keer is ondertekend. ,, Ik denk dat de leiding van het Leger des Heils niet goed begrijpt wat ze aanricht. Natuurlijk was het hospice altijd een vreemde eend in de bijt van het leger. Maar ze hebben als pionier in Nederland iets opgericht dat uniek is in deze vorm van intense zorg.

,,Een mooie zwaan, die ze nu de nek omdraaien. Wie gaat dit straks overnemen op een andere plek? Een commerciële instelling? Wat gebeurt er dan met de mensen die hier voor je zorgen? Al die bevlogen medewerkers? Dan is het over en uit. Dan haal je de ziel eruit.”

Gepensioneerd verpleegkundige Anne Lem (‘Hou het maar op 89 jaar’) heeft zelf al eens een keer op de rand van de dood gebalanceerd. ,,Mensen willen een plek hebben om vredig de laatste adem uit te blazen. Zo’n plek is dit unieke hospice. Straks ben ik dakloos op het einde van mijn leven, net als vele anderen.”

Kruistocht voor een waardig afscheid van het leven tot in de Tweede Kamer

Als zuster van de Derde Orde van de Karmel heeft Lem haar leven gewijd aan mensen in de verdrukking. Ze heeft documenten meegenomen van de Stichting voor Bewustwording rond Leven en Sterven Elckerlijck, opgericht in de jaren tachtig. ,,Ik was bij die stichting betrokken. Elckerlijck heeft een belangrijke rol gespeeld bij de oprichting van Hospice Rozenheuvel en in die tijd anderhalf miljoen gulden geschonken om het van de grond te tillen.”

Ze vertelt over bezoeken aan de Tweede Kamer om een lans te breken voor een waardig afscheid van het leven. Ze vertelt over de Poolse arts Ben Zylicz, grondlegger van Rozenheuvel. ,,We zijn toen nog in Engeland geweest bij St. Christopher’s Hospice, waar de oorsprong ligt van de palliatieve zorg.”

Pal voor haar neus vertelt de kok van Hospice Rozendaal over de maaltijden die hij serveert aan de gasten aan het einde van hun leven. ,,Niet alles is hier verdrietig hoor, er wordt ook veel gelachen.” Alles wordt uit de kast gehaald om tegemoet te komen aan laatste wensen. Ook als die eigenlijk heel simpel zijn. ,,Als mensen ernaar verlangen om nog een keer een rookworst van de Hema te eten gaan we dat regelen", vertelt de vrijwilliger.

‘Toegegeven: die villa is eigenlijk te chique voor het Leger des Heils’

Onder druk van smeekbedes van personeel, nabestaanden, vrienden van het hospice, huisartsen en andere medici heeft het Leger des Heils beloofd om op zoek te gaan naar een alternatief voor het huidige hospice. Bezoekers vragen zich af of dat wel goed afloopt. Sommige ouderen opperen dat ze eigenlijk hun erfenis na hun dood wilden overmaken naar het Leger des Heils maar daar nog eens goed over willen nadenken.

Anne Lem heeft er zondag haar gedachten er nog eens over laten gaan. Ze probeert zich te verplaatsen in de achtergrond van het Leger des Heils. ,,Tijdens de rondleiding krijg je te horen dat Rozenheuvel ooit het winterverblijf was van baron van Pallandt. Dan kijk je in het rond en dan denk je: het is een villa die eigenlijk te chique is voor het leger, met hun hulp aan daklozen en verslaafden.

,,Dus ik begrijp de redenatie. Maar we laten het leger de zwaan natuurlijk niet de nek omdraaien. Ze moeten alles in het werk stellen om te komen tot een elegante oplossing.”

Link naar artikel online krant