12/10/23 - Gelderlander - Petitie in 1 dag 11.000 keer getekend

Petitie voor behoud hospice binnen dag 11.000 keer ondertekend: ‘Protest verspreidt zich als een olievlek, onze harten maken een sprongetje’

Hospice Rozenheuvel in Rozendaal moet een hospice blijven en geen andere bestemming krijgen van het Leger des Heils. Die noodkreet doet het personeel in een online petitie die binnen een dag door ruim 11.000 mensen is ondertekend en de teller blijft lopen.

Francine Wildenborg  Laatste update: 12-10-23, 23:05

Het Leger des Heils trekt op 1 juli 2024 na bijna dertig jaar de stekker uit hospice Rozenheuvel. Dit tot grote ontsteltenis van het personeel, huisartsen, de politiek en vele anderen. Om te zorgen dat de hospicefunctie van het pand in Rozendaal blijft bestaan, heeft het personeel een petitie opgezet.

Woensdagmiddag ging de petitie online en een dag later zijn er al 11.000 digitale handtekeningen binnen. ,,Het verspreidt zich als een olievlek”, zegt verzorgende Rinke Berg. ,,Onze harten maken een sprongetje. Het is geweldig om te zien hoeveel mensen willen dat hospice Rozenheuvel blijft bestaan.”

Zorgen over doorstart

Het personeel maakt zich zorgen over een doorstart, omdat het Leger des Heils daarvoor maar tot 1 januari de tijd geeft. Daarna wordt gekeken welke andere bestemmingen het pand zou kunnen hebben, voor activiteiten die dichterbij de primaire doelgroep van het Leger des Heils liggen: dak- en thuislozen en verslaafden.

Rinke Berg , Verzorgende in Rozenheuvel

Het hospice ligt volgens de hulporganisatie te ver van die doelgroep af en wordt om die reden afgestoten. Niet alleen personeel pleit ervoor dat de expertise van het op één na oudste hospice van Nederland behouden blijft.

‘Onverantwoord om te stoppen’

Van het highcare-hospice dat Rozenheuvel is (24/7 verpleegkundige hulp) zijn er maar 4 in deze regio (ook in Bemmel, Arnhem en Zevenaar). In totaal zijn er 35 bedden, waarvan er 10 in Rozendaal. Volgens zorgverleners in de regio, zoals huisartsen en de professionals in het netwerk palliatieve zorg Arnhem - Liemers is het onverantwoord om Rozenheuvel te laten verdwijnen, gezien de vergrijzing die juist om meer hospicezorg vraagt. De politiek in Rozendaal sluit zich daarbij aan.

Bovendien, aldus burgemeester Ester Weststeijn van Rozendaal, heeft het hospice een belangrijke functie in het dorp: er werken immers ruim honderd vrijwilligers.

Drukke open dag verwacht

Wie nu allemaal de petitie ondertekenen? Verzorgende Berg: ,,Steun komt uit alle hoeken, van mensen uit ziekenhuis Rijnstate, ROC RijnIJssel, maar ook via, via, via.”

Een ambulancebroeder die regelmatig mensen naar het hospice vervoert, zegt op Facebook te gaan ondertekenen: ‘Wat hebben jullie een belangrijke betekenis voor jullie patiënten en naasten’. En een nabestaande: ‘Hier heeft mijn mam mogen verblijven haar laatste dagen’ waarna ze afsluit met een dankbaarheidsicoontje, klavertje vier en hartje.

Zaterdag houdt het hospice van 13.00 tot 16.00 uur een open dag. Berg: ,,Die gaat natuurlijk door! Wij draaien nog volop en blijven dat ook doen.” Het personeel verwacht veel belangstelling: ,,We hebben een tent neergezet in de tuin en zijn met veel personeel aanwezig. Daar kunnen mensen ook de petitie ondertekenen middels een qr-code. Iedereen is welkom. Zeer welkom zelfs.”

Link naar artikel online krant