10/10/23 - Gelderlander - Doek valt na 30 jaar

Na 30 jaar valt doek voor een-na-oudste hospice van Nederland, Leger des Heils zoekt opvolger

Het Leger des Heils stopt na dertig jaar met hospice Rozenheuvel in Rozendaal, zo is dinsdagmiddag aan personeel meegedeeld. De komende maanden wordt gezocht naar een overnamekandidaat. Medewerkers en vrijwilligers van Rozenheuvel vreesden al voor het ergste, net als huisartsen en nabestaanden, lieten zij eerder aan deze krant weten.

Francine Wildenborg 10 okt. 2023 Laatste update: 11-10-23, 09:54

Rozenheuvel verdwijnt in haar huidige vorm op uiterlijk 1 juli 2024, stelt het Leger des Heils. Wel hoopt de hulporganisatie in de komende maanden een zorginstelling te vinden die het hospice draaiende wil houden. Ook worden ‘andere toekomstmogelijkheden’ verkend, waarbij het pand gebruikt zou kunnen worden voor andere activiteiten van het Leger des Heils.

Het is een voorgenomen besluit van het Leger des Heils, ondernemingsraad en en cliëntenraad moeten er nog wel op reageren, al wordt er per saldo geen andere uitkomst verwacht.

Onder druk van alle smeekbedes die de afgelopen week opborrelden, vanuit gemeenten, huisartsen, nabestaanden en personeel, heeft het Leger des Heils besloten voorrang te geven aan het mogelijk maken van een doorstart als hospice, zegt woordvoerder Catharinus Van den Berg dinsdagmiddag.

Hospice Rozenheuvel in Rozendaal werd bijna dertig jaar geleden opgericht door het Leger des Heils. Nu gaat de organisatie ermee stoppen, tot groot verdriet van medewerkers, zorgverleners in de regio en nabestaanden.

‘Zwaar besluit’

Hij noemt het stoppen met Rozenheuvel een ‘zwaar besluit', maar blijft erbij dat het hospice – het enige dat het Leger des Heils heeft – niet goed past bij zorg voor de primaire doelgroep van de liefdadigheidsinstelling: dak- en thuislozen en verslaafden. Dat is dan ook de voornaamste reden voor sluiting. Eerder genoemde financiële redenen zijn volgens de woordvoerder van ondergeschikt belang.

Volgens Van den Berg zijn er al partijen – zorginstellingen – die zich hebben gemeld voor een mogelijke overname van het hospice. Al is dat vooralsnog ‘helemaal nog niet concreet', benadrukt de woordvoerder.

Regiofunctie

Rozenheuvel is het op één na oudste hospice van Nederland en biedt tien bedden aan mensen die zorg nodig hebben in de laatste fase van hun leven. Volgens het Netwerk Palliatieve Zorg (NPZ) in Arnhem en de Liemers en koepelorganisatie Onze Huisartsen is het van groot belang dat het hospice blijft bestaan.

Deze regio kent slechts 4 high care-hospices waar 24/7 verpleegkundige zorg beschikbaar is. In totaal zijn er 35 bedden (naast Rozendaal ook in Zevenaar, Bemmel en Arnhem) die vaak bezet zijn. Volgens de NPZ moeten er ‘eerder bedden bij dan af’ gezien de toename van ouderen met complexe problematiek.

Ruim 100 vrijwilligers

De zorg aan patiënten is volgens betrokken hulpverleners – ook de acht huisartsen in Velp die bij het hospice werkzaam zijn – niet alleen op medisch vlak hoogstaand, maar ook bijzonder door de ruim honderd vrijwilligers die erbij betrokken zijn. Nabestaanden beamen dit in groten getale aan deze krant.

Zo zijn er dik vijftig kookvrijwilligers die elke dag op basis van wensen van stervenden en nabestaanden koken waarin iemand nog trek heeft. De Rozendaalse politiek en burgemeester lieten al weten te vrezen dat de instelling, die al dertig jaar ‘onlosmakelijk verbonden’ is met het dorp, dreigt te verdwijnen.

Vreemde eend in de bijt

Ook oprichter en pionier in de palliatieve zorg Ben Zylicz is droevig over het feit dat het Leger des Heils zich terugtrekt, al zegt hij dat het hospice altijd een vreemde eend in de bijt was voor de liefdadigheidsinstelling. ,,Zij richten zich natuurlijk eigenlijk op dak- en thuislozen en verslaafden”, zei hij daarover in De Gelderlander.

De vraag is hoe de toekomst van Rozenheuvel eruit ziet als een grotere (thuis)zorginstelling het overneemt, zoals het Leger des Heils nu beoogt.

Link naar artikel online krant