06/10/23 - Gelderlander - Noodkreet

Noodkreet voor behoud Rozenheuvel klinkt steeds luider: ‘Ondenkbaar dat hospice verdwijnt’

Het Leger des Heils wordt bestookt met noodkreten om hospice Rozenheuvel open te houden. Politiek Rozendaal heeft een brandbrief gestuurd, net als de Raad van Kerken Veluwezoom, de Velpse huisartsen die in het hospice werken, én een ondernemer uit De Steeg die wil dat de plek waar zijn vrouw overleed, blijft bestaan.

Karin Mulder, Francine Wildenborg 06-10-23, 07:08

Het is ondenkbaar dat de instelling, waar mensen de laatste fase van hun leven doorbrengen, na dertig jaar uit Rozendaal verdwijnt, schrijven PAK Rozendaal, Rosendael ’74 en Belangen Gemeenschap Rozendaal (BGR) in een brandbrief aan het Leger des Heils. Naast een team van verpleegkundigen en verzorgenden werken er ruim honderd vrijwilligers in het hospice.

Ook de Raad van Kerken Veluwezoom schrijft aan het Leger des Heils met ‘verontrusting’ kennis te hebben genomen van de dreigende sluiting.

In de gemeente Rheden verzoekt GPR Burgerbelangen het college om samen met Rozendaal Rozenheuvel open te houden, want het is ‘onmisbaar in een tijd waarin de overheid maar ook zorgverleners zich verder terugtrekken’.

24/7 zorg is schaars

Rozenheuvel is bovendien een van de weinige hospices waar 24/7 verpleegkundige zorg beschikbaar is, inclusief medicatiepompjes en zuurstof, onderstreept huisarts Hans van Santen. Hij is een van de acht Velpse huisartsen die werken in het hospice. Ook zij hebben het Leger des Heils dringend verzocht het hospice open te houden.

De liefdadigheidsinstelling stelt in een memo bij het rapport over de toekomst van het hospice dat er dertig jaar na de oprichting - Rozenheuvel was het tweede hospice van Nederland - ‘alleen al in een straal van 50 kilometer’ 35 hospices zijn.

We kunnen de tien bedden van Rozenheu­vel in deze sterk vergrijzen­de regio echt niet missen. Het ziekenhuis en verpleeg­huis zijn geen alterna­tief

Hans van Santen, Huisarts

Van Santen: ,,Er zijn veel bijna-thuishuizen, maar van de high care hospices zijn er maar vier in deze regio.” In totaal gaat het om 35 bedden, die bijna altijd vol liggen. ,,We kunnen de tien bedden van Rozenheuvel in deze sterk vergrijzende regio echt niet missen. Het ziekenhuis en verpleeghuis zijn geen alternatief”, aldus de huisarts.

Van Santen hoopt dat het Leger des Heils zich bedenkt door alle noodkreten. ,,Het zegt zich te willen richten op de eigenlijke doelgroep, dak- en thuislozen en verslaafden. En dat kan ik op zich begrijpen, maar inmiddels heeft het wel een verantwoordelijkheid in het regionale zorgaanbod. Bovendien, mensen die zo ziek zijn dat ze niet meer thuis kunnen blijven, zijn per saldo thuisloos.”

'Directie wil er gewoon van af’

Medewerkers en vrijwilligers zijn in alle staten, laat een verpleegkundige (naam bij de redactie bekend) weten. ,,Het Leger des Heils zegt dat er elk jaar twee ton bij moet, maar er is in al die jaren nooit een probleem geweest om dat uit giften te halen. Waarom zou dat nu wel zo zijn? Ons bekruipt het gevoel dat de directie er ‘gewoon van af wil’ omdat het niet bij de rest van de activiteiten van het Leger past. Dat voelen we al een jaar.”

‘Buikpijndossier’

Woordvoerder van het Leger des Heils Catharinus van den Berg benadrukt dat 10 oktober pas duidelijk wordt wat er met Rozenheuvel gaat gebeuren, ‘omdat we dit proces zo zorgvuldig mogelijk willen doorlopen’. Voor de liefdadigheidsinstelling is het een ‘buikpijndossier’, laat hij weten. ,,We begrijpen alle bezorgde reacties, maar moeten ook kijken naar de toekomst.”

Ook ondernemer Wido Bosch uit De Steeg - zijn vrouw overleed in 2016 in Rozenheuvel - heeft het Leger des Heils een mail gestuurd. Hij zegt met andere ondernemers te willen onderzoeken wat mogelijk is om het pand te behouden als hospice. Bosch is een van de vele nabestaanden die De Gelderlander een bericht stuurden met hun ervaringen in Rozenheuvel.

Vorige week begon de Arnhemse Margriet Smits een handtekeningenactie voor het behoud van hospice Rozenheuvel. Ook huisartsenkoepel Onze Huisartsen en de burgemeester van Rozendaal uitten hun schrik over de dreigende sluiting.

https://www.vriendenvanhospicerozenheuvel.nl/uploads/documenten/1006b Gelderlander - Noodkreet voor behoud Rozenheuvel klinkt steeds luider.pdf