02/10/23 - Gelderlander - handtekeningenactie

Margriet (69) komt in actie voor voortbestaan hospice: ‘Mensen krijgen hier prachtige laatste weken’

Hospice Rozenheuvel in Rozendaal moet behouden blijven voor mensen in de laatste fase van hun leven. Dat vindt Margriet Smits (69) uit Arnhem. Zij komt in actie voor het voortbestaan van het hospice.

Karin Mulder 02-10-23, 13:24

• •

Vrijwilligers en medewerkers van Rozenheuvel vrezen voor de toekomst van het hospice aan de rand van Rozendaal. Het hospice is eigendom van het Leger des Heils. Dat liet onderzoek doen naar de toekomst van de instelling die mensen in de laatste levensfase begeleidt. ‘Het ziet er niet rooskleurig uit’, constateren medewerkers op Facebook.

Honderd handtekeningen

Tot ontsteltenis van de Arnhemse Margriet Smits. Zij is inmiddels een handtekeningenactie begonnen voor het behoud van het hospice. ,,Ik heb tot nu toe zo’n honderd handtekeningen ingezameld”, zegt Smits. ,,Voornamelijk van mensen in Rozendaal en Velp. Iedereen reageert geschokt op de dreigende sluiting, ze vinden allemaal dat het hospice open moet blijven.”

‘Prachtige laatste levensfase’

Volgens Smits biedt Hospice Rozenheuvel mensen een prachtige laatste levensfase. ,,De vrijwilligers en medewerkers doen zó hun best om er iets moois van te maken. Dat heb ik zelf ervaren omdat twee vriendinnen van mij de laatste weken van hun leven in het hospice verbleven.”

De omgeving is prachtig, mooi groen, aan de

rand van de bossen, met een mooie tuin. En er

worden goede gesprekken gevoerd, waardoor je

niet bang voor de dood hoeft te zijn

Ze hebben daar genoten van hun laatste weken, blikt Smits terug. ,,De omgeving is prachtig, mooi groen, aan de rand van de bossen, met een mooie tuin waar veel vogels zitten en waar je fijn kunt wandelen. En er worden goede gesprekken gevoerd, waardoor je niet bang voor de dood

hoeft te zijn. Je mag er schilderen, als je dat wilt. Mijn vriendin hield van honden. Daarom gingen we vaak aan de overkant bij het beekje naar honden kijken.”

Geschrokken reacties

Het nieuws over de dreigende sluiting van Hospice Rozenheuvel zorgde voor geschrokken reacties van huisartsen en gemeentebestuurders. ‘Deze zorg moet blijven’, betogen zij. Smits en een aantal kennissen kwamen direct in actie en togen naar het hospice om medewerkers een hart onder de riem te steken. ,,We hebben bloemen gebracht, als blijk van steun en waardering”, vertelt Smits.

https://www.vriendenvanhospicerozenheuvel.nl/uploads/documenten/1002 Gelderlander_handtekeningen actie.pdf